Tuesday 11 December 2012

Slimming Vitamin Untuk Ibu Menyusu

Ramai yang kata dengan menyusu badan ibu akan lebih mudah menurunkan berat badan, atau, mendapat berat badan ideal (pre-pregnancy weight) kerana kalori yang dibakar sewaktu proses penyusuan tersebut.
Namun, tidak kurang juga ramai yang menyangkal dakwaan ini kerana masih gagal menurunkan berat badan. Apatah lagi proses penyusuan itu sendiri membuat si ibu berasa cepat lapar setiap kali selesai menyusu, ataupun selesai mengepam susu (mengosongkan payudara).
 
Hakikatnya, ibu-ibu menyusu akan membakar lebih kurang 200-500 kalori sehari melalui proses penyusuan. Fakta ini disokong dari laman kellymom.com :
 
Breastfeeding your baby, on average, burns 200-500 calories per day (above what you needed to maintain your pre-pregnancy weight) — so keep in mind that even without a weight loss program you are burning extra calories.
 
Namun, proses pembakaran kalori ini juga membuatkan si ibu cepat lapar. Jadi, sebahagian ibu-ibu menyusu menjadikan ini tiket untuk mereka makan banyak, adakala melebihi dari cadangan kalori harian.
 
Ibu-ibu menyusu disarankan untuk ambil sekurang-kurangnya 1500-1800 kalori setiap hari, tetapi ibu-ibu tetap perlu kawal pemakanan dengan elakkan makan terlalu banyak dan kurangkan makanan berlemak/berminyak/berkolesterol tinggi/makanan segera setiap kali perut berasa lapar!
 
Jadi, bagaimana ibu-ibu menyusu boleh membakar lebihan lemak dan kolesterol, di samping boleh mengekalkan pengeluaran susu ibu dan membantu si ibu berasa kenyang lebih lama?
 
5 TIPS PENGURUSAN BERAT BADAN BUAT IBU MENYUSU
  1. Jangan skip waktu makan utama(breakfast, lunch, dinner) terutama sarapan pagi.
  2. Ambil healthy snack(snek sihat) di antara waktu makan utama seperti buah-buahan.
  3. Banyakkan pengambilan air masak di antara waktu makan terutama bila terasa sedikit lapar. Pengambila segelas air masak 30 minit sebelum makan juga membantu anda untuk tidak makan terlalu banyak.
  4. Lakukan senaman ringan setiap hari. seminggu sekali/berkala. Paling minima, gunakan tangga sebagai alternatif kepada lif.
  5. Kerapkan penyusuan/mengepam susu untuk menggalakkan penghasilan susu ibu dengan lebih banyak disamping membakar 200-500 kalori sehari.
Adakah supplemen yang membantu penurunan berat badan secara sihat?
Ya, jika ada memilih supplemen Shaklee, kami mencadangkan 3 vitamin utama ini berasaskan konsep 3B = Bakar, Buang dan Bina, dalam masa yang sama tidak mengganggu penyusuan si manja anda. Malah, ia turut bertindak sebagai penggalak susu!
 

vitamin (supplement) yang dimaksudkan untuk ibu menyusu ialah:

(1) LECITHIN (bakar) - untuk membakar lemak & kolesterol. Sumber kolina. Pengemulsi lemak. Juga dicadangkan kepada ibu menyusu yang kerap mengalami masalah duktus tersumbat (clogged duct) yang berulang-ulang.

(2) ALFALFA (buang) - sumber serat untuk menyerap pecahan lemak & kolesterol tadi, dan diangkut keluar dari badan. Melawaskan sistem penghadaman, dan terkenal sebagai penggalak susu sejak dari zaman dahulu lagi. Alfalfa - raja segala makanan!

(3) ESP Soy Protein Isolate Powder (bina) - sumber protein untuk memelihara otot dalam proses penurunan berat badan. Protein juga terkenal sebagai penggalak susu, selain dari memberi si ibu rasa kenyang lebih lama dan berpanjangan.

Apa kata mereka yang dah mencuba?

 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit


Hubungi saya untuk sebarang pertanyan dan pesanan

Roshalina Shahlan
Shaklee Independent Distributor (ID : 910043)
sms / whatsapp : 012-369 3469
email : chantikmenarik@gmail.com

No comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2011 Reserved to Chantik Menarik Design with love by CikBulat